KLoM Maják Borovany

Klub lodních modelářů Maják Borovany

reportaz ms2011

Nadějná generace lodních modelářů se na MS v Maďarsku neztratila

Mistrovství světa lodních modelů kategorie NS, zaštítěné celosvětovou organizace lodního modelářství NAVIGA, se tentokrát konalo v malebném městečku Bánk v Maďarsku. Pořadatelé zvolili termín od 4. do 12. července 2011.
Modely kategorie NS jsou dálkově řízené lodní modely, dále rozdělené do jednotlivých tříd. Jde o v měřítku postavené, jízdy a plavby schopné RC modely. Ve stručnosti jejich rozdělení do tříd: v měřítku postavené modely lodí postavené podle technické dokumentace (makety); předloze podobné modely lodí pouze s parním pohonem; modely postavené ze stavebnic nebo průmyslově prodávaných dílů; předloze věrné plachetnice poháněné větrem; multifunkční modely a skupiny lodí.
Na letošním mistrovství světa se objevilo přes 250 modelů z celkem 14 států. Mezi účastníky nechyběla samozřejmě výprava z České republiky. Dalšími byli modeláři z Běloruska, Číny, Francie, Kazachstánu, Maďarska, Německa, Polska, Rakouska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Švýcarska a Ukrajiny.
Českou republiku reprezentovalo 9 juniorů s 15 modely v celkem čtyřech třídách a 11 seniorů s 13 modely v celkem šesti třídách. Oproti původní předběžné nominaci z počátku roku se zúčastnila zhruba polovina modelářů. Vesměs mladí, kteří jeli nabírat své první reprezentační zkušenosti. Bohužel spousta zkušených a ostřílených reprezentantů totiž zůstala, občas i z důvodu osobních sporů, doma. České modelářství může poděkovat zúčastněným reprezentantům, že se nezalekli své nové úlohy. Všichni ostatní by se měli zamyslet nad tím, že reprezentovat je čest a ne žádná povinnost, a tudíž by všechny osobní spory měly jít v tu chvíli stranou.
Po příjezdu nás přivítalo zamračené počasí věštící déšť. Mysleli jsme, že takové počasí bude převládat po celý šampionát, ale velice jsme se mýlili. Byly to totiž poslední mraky, které jsme po zbytek času viděli. Převládalo totiž vedro, místy až pekelné, s teplotami ve stínu kolem 35 °C. Každý kdo mohl vyhledával stín. Kompletní program MS se odehrával na místním rybníku, lemovaném pevnými moly s lavičkami. Pořadatelé se snažili seč mohli, aby vše bylo podle regulí. Když se něco nepovedlo, tak jsme přimhouřili oči, protože přece jenom neměli úplně ideální podmínky a mezinárodní soutěž pořádali úplně poprvé. Jediný, kdo pořád něco namítal vůči pořadatelům byla již tradičně ruská výprava.
Slavnostní zahájení se odehrálo v amfiteátru přímo u rybníka. Po úvodních proslovech pánů z NAVIGY, místního starosty a samotného ministra obrany Maďarska, nám pořadatelé připravili pestrý program maďarské kultury, od krasojízdy až po lidové tance. Oficiální zahájení mistrovství oznámil již zmíněný ministr obrany zazvoněním na lodní zvonec. Poté již odstartoval samotný maraton bodového hodnocení i jízdních zkoušek.
Jako první šly na bodové hodnocení nejmenší „seniorské“ makety, a naopak první na trať vyjeli junioři ve třídě F4-A (modely absolvující pouze jízdní zkoušku, tzv. „jezdiči“). Naše největší medailové naděje byly právě mezi jezdiči, jak u juniorů, tak u seniorů. Junioři začali celkem solidně. Honza Vlach se dělil o první místo a Jakub Bodžár, Ondra Sviták a Martin Solfronk mu do poslední jízdy kryli záda z míst, ze kterých se pořád dalo ještě útočit na medaile. U seniorů v té samé třídě F4-A začali výborně Pavel Jedlička a Bohouš Ferjančič, kteří až do poslední jízdy byli ve hře o titul. Zbylí závodníci, tj. Honza Jedlička, Michal Ferjančič a Pavel Sviták, udělali při první jízdě malou chybu a zbyl jim tak jen boj o dobrá umístění. Mezi maketami a hodnocenými stavebnicemi měli po bodování šanci na dobré umístění Tomáš Hlach ve třídě F4-C junior a Jiří a Kristina Voráčkovi ve třídě F-DS („parníky“). Svého postavení však nedokázali využít a skončili v poli poražených. Ostatní závodníci byli po bodování ve spodní části výsledkové listiny, ale ukázali se jako bojovníci a rvali se o každou příčku. Příkladem byl Jarda Zeman, který v plachetnicích NSS-B senior bojoval tak, až praskalo lanoví.
Po třech jízdách třídy F4-A junior jsme se nakonec dočkali jediné medailové radosti, ale zato té nejcennější. Honza Vlach z KLM „Royal Dux“ Duchcov se totiž stal mistrem světa. Také Ondra Sviták a Martin Solfronk bojovali do poslední chvíle o medaili, ale chyba v poslední jízdě je odsunula na „jen“ čtvrtou pozici. Jakub Bodžár zkazil ještě o něco více a skončil nakonec šestý. Po třech jízdách F4-A senior bylo jasné, že nakonec žádná medaile nebude. Pavel Jedlička s Bohoušem Ferjančičem totiž chybovali a připojili se k Honzovi Jedličkovi, Michalu Ferjančičovi a Pavlu Svitákovi, a všichni nakonec skončili znovu pod stupni vítězů na čtvrtém místě. Dobrým výsledkem je i páté místo Tomáše Hlacha ve třídě F4-B junior, kam se probojoval díky výborným jízdám a ukázal, že překvapení se dějí i na mistrovství světa.
Celkem jsme na „MS 2011 NS-NAVIGA“ získali již zmíněnou zlatou medaili (Jan Vlach – mistra světa 2011, F4-A junior), pak 7x 4. místo, 1x 5. místo, 1x 6. místo, 3x 8. místo, 3x 9. místo, 2x 10. místo, 1x 11. místo, 2x 12. místo, 3x 13. místo, 3x 14. místo a 1x 15.místo.
Potěšitelné je, že se v průběhu mistrovství utvořila skvělá parta táhnoucí za jeden provaz. Když potřeboval někdo pomoct s modely na vodu, našlo se hned několik pomocníků. Den před závěrečným ceremoniálem jsme si všichni udělali společný banket a rozebrali čerstvé zážitky a poznatky.
Na závěr bych chtěl poděkovat všem zúčastněným za vzornou reprezentaci. Za podporu musíme samozřejmě poděkovat i rodičům, rodinným příslušníkům, sponzorům a Klubu lodních modelářů ČR (SMČR).

Jan Jedlička

vedoucí výpravy na MS

<< ZPĚT